pátek 7. března 2014

Chytrý a jeho alternativy

Ráno se probudím, ale nevstanu. Zůstávám v posteli a válím se. Posnídám kontinentální full verzi a přikusuji rakouské deníky, kterým rozumím pramálo. ON mi nabízí spoustu překladů, každý jiný, každý bez pointy. Snad je to jeho chyba, ale ta jako by se stále častěji vytrácela. Tiše a nenápadně. Nejdřív zaostává a tváří se, že nás dožene v zápětí, a pak se ohlédnu a je pryč úplně. ON zpětně a bezpředmětně studuje souvislosti, pročítá obsah, zkouší ji vygenerovat, nebo alespoň zjistit, na kterém exitu sjela z dálnice.
Někdy ho pozoruju, jak se snaží mi usnadnit život. Loví ve svých 16 GB a rozpomíná se, co spolu děláme každý večer. Podle svého nejlepšího vědomí a svědomí mi nabízí verze prověřené mnou samotnou. Chceš hledat to a sdílet tohle, dnes slaví ten, like jsou dva, a facebook se zalyká, přesycen, vztekle šťouchá do lidí. Další fce bez pointy. Pogování mi nikdy nepřirostlo k srdci.
ON je jako hvězdná brána. Skrytý vstup do kyberprostoru plného reálných lidí snažících se pod přezdívkami prožít nereálně krásné reálné příběhy. Jako by skvělé gifko tekoucí vody mohlo uhasit žízeň. Každé online slovo dělící nás od chladného vzduchu a horkých úst vyměňme za oblázek z řeky. Pak hod' kamenem kdo s bez viny. Zase si myslí, že ví co chci lépe než já. Horoucí polibky mění na hořké T9kový precedenc.
Někteří lidé jsou jako chytré telefony. Prostě příliš chytří. Aplikace správných řešení nečekaných situací jim zanášejí osobnost a zpomalují software. Složité algoritmy je odchylují od vhodné odpovědi, ale i od otázky. Dnes v 6, zajdem na pivo v Letenských sadech? Věta o 5 proměnných. Zakódovaná desítkovou soustavou.. 1100010110001001010010..html kódem..<xhtm>/>.. šifrováním datových přenosů..?.. spojení spolehlivé jako tichá pošta.
Přečetla jsem si to po sobě. Je to srozumitelnější než jsem čekala. Nesmíme zapomínat číst také, co je na papíře a ne jen les mezi řádky. V lese se lidé snadno ztrácí. Pomyslné nic se roztahuje jako hubba bubba a plní jejich skutečné (s)věty.

2 komentáře: